سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] کارها چنان رام تقدیر است که گاه مرگ در تدبیر است . [نهج البلاغه]
 
شنبه 100 اردیبهشت 18 , ساعت 2:26 عصر

عکاسی‌ ماکروفتوگرافی‌ (چشم‌ها)
  • عکاسی‌ ماکروفتوگرافی‌ (چشم‌ها)

  • موضوع : هنر
  • فرمت اصلی فایل : doc
  • تعداد صفحات : 93
  • حجم فایل: 0.11 mb




رشته‌ عکاسی‌

 موضوع‌ نظری‌

نگاه‌ و معنا در هنر عکاسی‌

 موضوع‌ عملی‌

عکاسی‌ ماکروفتوگرافی‌ (چشم‌ها)

 

فهرست مطالب

چکیده: پایان نامه، نگاه و معنا در هنر عکاسی شامل: پیشگفتار، مقدمه و پنج فصل با عناوین دستگاه بینایی – ژاک لکان – رولان بارت – دیدن در عکاسی – زیبایی شناسی در عکاسی می‌باشد.

در پایان نیز فهرست اعلام و فهرست منابع و مأخذ و گزارش کار عملی نیز درج شده است.

1)   هدف پژوهش: هدف نگارنده تهیه یک متن نظری در بارة نحوة دیدن و لحظة رویت عکاس در ارتباط با سوژة مقابل دوربین است. بدیهی است نظریات بارت و لکان در زمینه عکاسی و دیدن از اهمیت خاصی برخوردار است، و طرح این نظریات راهگشای معنای دیدن و عمیق دیدن در هنر عکاسی است.

2)   روش پژوهش: در این تحقیق از روشهای مختلفی ازجمله گردآوری، تحقیق کتابخانه‌ای، ترجمه و تحلیل استفاده به عمل آمده است. بدیهی است شکل تحقیق توصیفی است.

3)   نتیجة تحقیق: در بر دارندة تجربیاتی ارزنده در باب ثبت عکس، گزینش کادر عکس و نحوة عمیق دیدن جهان رودرروی دوربین عکاسی است که برای دانشجویان عکاسی می‌تواند راهگشا باشد.

 

پیشگفتار

رسالة مذکور دارای بحث بنیادی و نظری است. عکاسان هنگام ثبت عکسهای خود به جهان بیرون از دوربین و یا به تعبیری به جهان رودرروی دوربین از طریق اندیشة درونی و عنصر بینایی یعنی چشمها دست می یابند. هنر عکاسی هنر عینی است و در مرحله رؤیت، عکاس تصویر خود را ثبت می کند – در این فرآیند چشمها عمل نمی کند بلکه جهان،  جهان عکاس که همان گذشته، حال و تجربیات و نحوة اندیشیدن اوست که در سطح عکسها مؤثر است. مبنای این تحقیق نظری بر دو مسئله دستگاه بینایی و لحظة رویت و گزینش کادر و ثبت تصویر استوار است.

تحقیق شامل یک چکیده، پیشگفتار و مقدمه ای در باب عکاسی و پنج فصل تحت عنوان دستگاه بینایی و دیدن در عکاسی – خواستگاه عکاس، گزینش کادر و زیبایی شناسی عکس می باشد. در پایان یک فهرست منابع و مآخذ و یک گزارش عملی درج شده است. نگارنده خود معتقد است که این دو مقالة نظری پیچیده، اما در عین حال مهم‌اند. نظریه ژاک لکان درباره فرآیند بینایی و نظریة رولان بارت در زمینة عکاسی همچنان برای من سنگین، اما قابل احترام است. بدیهی است می بایستی حوزة مطالعات دانشجویان عکاسی و همچنین خودم گسترش یابد تا این گونه موارد را بیشتر درک کنیم.

 

 

- پیشگفتار

- مقدمه

فصل اول – دستگاه بینایی

فصل دوم – ژاک لکان

1-2- لحظة رویت چگونگی دیدن از دیدگاه ژاک لکان

2-2- چشم – روشنایی

فصل سوم – رولان بارت

1-3- رویت در عکاسی از دیدگاه رولان بارت

فصل چهارم – دیدن در عکاسی

1-4- خواستگاه عکاسی

2-4- دیدن و مشاهده عکاس – هنرمند

فصل پنجم – زیبایی شناسی در عکاسی

1-5- گزینش کادر

2-5- نحوة ارائه عکس

3-5- نگاه و معنا

فهرست منابع و مأخذ

گزارش کار عملی



لیست کل یادداشت های این وبلاگ